söndag 14 februari 2010

Jag ska inte tvinga någon

Det är något väldigt bra, om man litar på att andras val är det bästa för dem så har man respekt för dem.

Om man tror att man vet bättre hur man ska lösa andras problem så leder det antingen till att man själv lider när man hindrar sig själv från att hjälpa, eller till att man hjälper.

Och om man hjälper någon när den frågar om hjälp så blir allting bra.

Om man hjälper någon som "säger"att man inte ska hjälpa så blir allting dåligt.
Detta sker när man tror att man vet bäst, samtidigt som den andra tror att den vet bäst.
Då sker det konflikter om vem som vet bäst istället för att lösa problemet.

Vi säger att han heter Örjan.

Grejen med detta är att om Örjan anses sig veta bättre än dig hur han ska lösa sitt problem, så kommer han inte lyssna på dig oavsett hur du försöker tvinga honom att lyssna eller komma med argument.

Det bästa man kan göra för att hjälpa den envise Örjan i detta läge, har du säkert redan räknat ut.

Det är att låta Örjan tänka själv.

Han har lyssnat på vad du har sagt ända tills han inte höll med längre och efter det har han svårt att lita på att du vet bäst.

... Och...

... Han kommer inte att lyssna fören du litar på att Örjan vet bäst själv.


Ni har slutat att förstå varandra och Örjan kan inte längre lita på att du kommer kämpa för Örjans bästa för du tänker på ett annat sätt och Örjan vill inte tänka på det sättet om Örjan inte förstår att det är det bästa även för han. Och även om det är dumt så kommer han inte lyssna så han kommer inte att lyckas förstå dig.

Men om du slutar att försöka pracka på Örjan dina tankar om saken (eftersom han endå inte lyssnar).

Eller ja, klart du kan ju försöka fortsätta pracka på och vara jätteenvis men jag tror att det bara leder till att Örjan skiter i om problemet löses och att han bara med ord säger att du har rätt även om han inte tycker det. Han ger helt enkelt upp på saken.

Örjan "Aja, whatever, du har rätt, gör va du vill jag bryr mig inte."

Men bara för att han säger att du har rätt innebär inte att han tror på det.
Han litar inte på att du inte kommer lyckas fixa saken.

Som sagt kommer han även inte att lita på dig fören han förstår att du kan klara av att hjälpa honom med det han har problem med.


Det bästa sättet att få någon att lita på dig är helt enkelt att respektera.


Vi säger att Örjan har först bett om hjälp och sen insett att du inte kan hjälpa, men då är du så inne i det att du tror dig veta hur man ska gå vidare. Så du försöker övertala Örjan att du vet bäst och förklara hur du tänker eller hur det ska bevisas att du har rätt.

Sen nu är du så smart att du inser allt detta jag pratat om, du inser att Örjan inte kommer lyssna och du andas ut och säger:

"Okej, jag låter det vara, jag tror fortfarande att jag vet bäst men om du inte vill ha mitt råd så respekterar jag det"

I och med det så säger Örjan "Tack".

Han kommer först låta dig gå iväg.

Grejen är att du har vunnit lite i Örjan.

Örjan är lite glad över att du litar på att Örjan inte kommer förstöra nånting för dig.

Örjan litar nu på att du slutar att hjälpa när du inser att du inte borde hjälpa.



Detta är vad respekt är bra för. Om alla visade respekt för alla så skulle inga konflikter uppstå tror jag.


Hur ska man ställa sig till om en person vill ta livet av sig och säger att man inte ska tvinga personen att sluta? Ska man visa respekt? Vad mer ska man göra / inte göra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar